Kommunikasjon er lederens viktigste verktøy – men hvorfor er det så vanskelig å få til riktig?
Selv var jeg en "Bomullsprodusent"
Med det mener jeg at jeg var så redd for å tråkke noen på tærne, ødelegge motivasjonen deres eller at de skulle bli fornærmet og dermed ikke like meg som leder - jeg ble SUPER UTYDELIG!
Jeg brukte så mange fyllord og innpakkinger at teamet mitt ikke forsto hva jeg prøvde å si, på min alt for "snille" måte.
Du er ikke snill når du pakker inn budskapet. Det skaper forvirring og usikkerhet.
Det motsatte av motivasjon og mestring, som er det vi ønsker oss.
Hvorfor kommunikasjon feiler i team og eksempler på vanlige fallgruver:
Uklarhet (som jeg som pakket budskapet i bomull)
Antakelser (man tror man vet, men sjekker ikke)
Dårlig tilbakemeldingskultur.
Prinsipper for effektiv lederkommunikasjon:
Vær spesifikk og tydelig.
Bruk aktiv lytting.
Tilpass budskapet til mottakeren.
Verktøy og teknikker:
Kople deg på, og sørg for at dere er på samme nivå, også kalt "speiling" for å sikre forståelse.
Gi konstruktive tilbakemeldinger, gjerne etter modellen under.
Zenit tilbyr workshops med fokus på kommunikasjon.
Test ut en av disse teknikkene i ditt neste teammøte og se forskjellen!"
Comments